مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به صید ۲۰ هزار و ۳۶۰ تن کیلکا ماهی توسط صیادان استانهای مازندران و گیلان، از رشد ۱۲ درصدی صید این گونه ماهیان دریای خزر خبر داد.
برنامهریزی بلندمدت برای قبضۀ این بازار بزرگ و مطمئن را میتوان یک ضرورت دانست که با ایجاد ارتباط بین بخش خصوصی و صنایع همۀ کشورها، میتوان تا حد زیادی این امر را محقق کرد و با توسعۀ واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت صنعتی بر مبنای نیازهای این بازار چند میلیون نفری، سهم بالایی از این بازار بزرگ را پوشش داد.
ایران به عنوان نقطه کلیدی اتصال چهار حوضه دریایی خلیج فارس ،دریای عمان،دریای خزر و دریای سیاه و دریای مدیترانه محسوب میشود که میتواند منافع اقتصادی و سیاسی خود را به این کشورها گره بزند.
مدیرکل بندرامیرآباد، کاهش تراز آب دریای خزر را تهدیدی جدی برای بنادر حاشیه دریای خزر برشمرد و پیشبینی این شرایط و باز طراحی شناورها با آبخور مناسب برای تردد در چنین روزهای قریب الوقوعی را در دریای خزر ضروری دانست
کریدور شمال – جنوب که از دو مسیر زمینی و یک مسیر دریایی – زمینی، روسیه را از طریق ایران به خلیج فارس و هند پیوند می دهد، در مسیر دریایی از ظرفیت کشتیرانی در رودخانه ولگا و دریای خزر بهره می گیرد و راه بدون واسطه تجارت ایران و روسیه است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضای توافقنامه خرید کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال- جنوب در روسیه را هم راستا با توافق ریلی رشت- آستارا دانست و گفت: خطوط حمل و نقل دریایی در دریای خزر ظرف ماههای گذشته تجهیز شده و هم اکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل ۳۶۰۰ تیاییو و ۱۰۴ هزار DWT بار را دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلامکرد:از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون حدود ۱۸۰ هزار میلیارد ریال پروژه در حوزه دریا و حمل و نقل دریایی انجام و به بهره برداری رسیده و تقدیم مردم ایران شد.
نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: گروه کشتیرانی در راستای سیاستهای دولت سیزدهم و اهمیت توسعه روابط تاریخی تجاری ایران و روسیه، برنامه ریزی دقیقی را در این مسیر صورت داده و علاوه بر راه اندازی کریدور شمال- جنوب، توسعه ناوگان در حوزه خزر را نیز به صورت جدی دنبال کرده و در دستور کار دارد.
در راستای سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر توسعه تجارت خارجی با روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر، سه بندر ماخاچ کالا، علیا و وی تی اس در کنار بندر سالیانکا، به خدمات رسانی در حوزه تجارت خارجی ایران خواهند پرداخت که به این ترتیب، مقاصد صادراتی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر متنوعتر شدند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: باتوجه به شرایط روسیه و مجموعه تحولاتی که در حوزه مسیرهای حمل بار رخ داد، حجم تقاضا برای صادرات به این کشور با رشد مواجه شد
رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با نمایندگان فروشگاههای زنجیرهای روسیه از آمادگی شرکتهای ایرانی برای تامین محصولات لبنی و کشاورزی جهت عرضه در این فروشگاهها خبر داد.
شناور ایرانی متعلق به شرکت کشتیرانی دریای خزر که از مبدا بندر انزلی عازم بندر آکتائو قزاقستان بوده، به دلیل بدی شرایط جوی در مسیر منتهی به مقصد، مجبور به توقف موقت در یکی از بنادر باکو در کشور آذربایجان شده است
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر از آمادگی حمل مرسولات پستی روسیه خبر داد و تاکید کرد: شرکت ملی پست میتواند محولههای پستی روسیه را در کانتینرهای ۲۰ فوتی بارگیری کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در یک ماه گذشته، مذاکرات متعددی با تجار و فعالان اقتصادی داشتیم و روزانه حداقل با 2 الی 3 تاجر برای حمل بار از بنادر گیلان مذاکره داریم و سفارشات افزایش پیدا کرده است.